Close

Thursday, January 20, 2011

'Melayu Malaysia harus Belajar dari Melayu Singapura'

“Kami orang Melayu Singapura berasa senang hati dan bersyukur kerana pemerintah Singapura menjalankan amanah dengan telus,”

Seorang lagi pembaca, Eusope Musawa menulis Melayu Singapura hidup dengan selesa dan 'duduk sama rendah, berdiri sama tinggi', dan mereka ada kebebasan dalam hal agama dan pelajaran mereka juga setaraf dengan penduduk masyarakat lain.

“Tun Dr Mahathir sepatutnya menasihatkan orang Melayu Malaysia agar belajar daripada orang Melayu Singapura bagaimana boleh maju. Saya berharap kenyataan beliau akan membakar semangat orang Melayu setempat untuk terus maju,” tulis Eusope.

Penulis itu juga mempertahankan kedudukan Melayu Singapura dengan menyatakan kaum itu maju tanpa menagih subsidi dan kedudukan agama Islam di Singapura terpelihara dan berkembang walaupun ia bukan agama rasmi.

“Kita tidak kontang jenayah, tapi yang ditugaskan beramanah. Rasuah di sini wujud, tetapi tahapnya tidak mengejut. Sumbang mahram itu keji, dahsyat lagi buang bayi. Mat Rempit bukan hambatan, tabiat lepak bukan amalan,”

kata kawan..emmm, dialog yang sama diucapkan penganut fanatik PAS bila Ngeh Koh Ham dan Nga Kor Ming mentadbir negeri Perak suatu masa yang dulu.lebih baik cina daripada melayu..Takbirrrrr


klik tajuk untuk artikel sumber

4 comments:

  1. org melayu singapore ni mmg eksyen sikit,pd mrk,mereka lah bangsa melayu paling maju,paling kaya wlupun hakikatnya hy tinggal di rumah flat.klu korg ada sedara mara org sgpore msti korg setuju dgn saya.

    ReplyDelete
  2. berapa ramai org melayu jd menteri di singapore?jwpnnya tiada,Bolehkah melayu menjadi pegawai tggi kerajaan singapore?jwpannya tidak.

    Bolehkan kita mdgar suara azan di singapore?tidak

    ReplyDelete
  3. salam..blog saudara sudah pun di link,terima kasih

    ReplyDelete