Monday, February 28, 2011

Nik Aziz kata Najib sesat

Najib yang mengajak umat islam mengamalkan islam sederhana di label sebagai sesat oleh Nik Aziz. Ternyata Nik Aziz ni memang tak faham apa yang di ceritakan oleh PA beliau padanya. Ucapan Najib sebenarnya mengajak umat islam mengamalkan ajaran islam yang bersih dan boleh hidup rukun aman damai bersama lain-lain penganut. Pada Najib, umat islam negara ini harus mengikis tanggapan negatif sesama penganut agama lain serta berusaha menjalin kerjasama antara masyarakat. Fahaman ektrimis seperti al-qaeda dan jemaah islamiah haruslah ditinggalkan.

Baru baru ini Indonesia digegarkan dengan serangan ke atas masjid oleh penganut kristian. Ini adalah rentetan serangan ektrimis islam yang menyerang paderi dan beberapa penganut kristian. Artikel yang ditulis dalam majalah NewsWeek ini melaporkan bahawa toleransi agama di Indonesia tidaklah semolek mana. Walaupun mantan presiden Soeharto mewajibkan akan nama setiap rakyat republik itu haruslah bercirikan nama Indonesia, namun pandangan serong antara fahaman agama tidak boleh di elakkan.

Seperti yang kawan kata di awal tadi, pada fahaman NIK Ajis, Najib meminta umat Islam di negara ini mengamalkan setiap ibadat dengan sederhana sahaja. Sembahyang secara sederhana, puasa secara sederhana dan lain-lain tuntuan fardu ain dan kifayah secara sederhana ataupun separuh hati..Apa ni pak aji..lain kali bacalah betul-betul, dengarlah baik-baik.

Nik Aziz sebenarnya tengah cari alasan baik untuk mendaftar nama Lim Guan Eng, Karpal Singh,Lim Kit Siang dari beberapa pemimpin kafir yang lain sebagai ahli syurga. Sesiapa saja yang ada kena-mengena dengan UMNO, BN tidak kan masuk syurga. Tapi jika anda ahli pakatan rakyat tidak kisahlah, PAS ker, pkr ataupun DAP sekali pun, jangan takut kerana tiket syurga dah menunggu biarpun anda mungkin anda sebenarnya kaki haprak.

Syurga ciptaan PAS ni, penduduknya tak ramai, terdiri dari bangsa melayu dan bangsa yang ada di Malaysia sahaja. Ini adalah kerana di negara lain tidak ada parti PAS jadi rakyat negara lain tak berpeluanglah masuk syurga ciptaan PAS ni.

Thursday, February 24, 2011

Calon BN DUN Kerdau bukan lulusan Al Azhar ???

Sumber pas memberitahu yang Calon BN DUN Kerdau sebenarnya tidak habis belajar di Mesir. Jadi beliau ni bukanlah lulusan Al Azhar..klik tajuk untuk artikel penuh

EXCO Perak disiasat SPRM !! Siapa tu ???

Blogerz PAS sibuk mencanang seorang EXCO Perak sedang disiasat oleh SPRM berhubung kes rasuah. Exco berkenaan adalah orang lama dalam UMNO yang famous. MB Perak diminta oleh mereka merehatkan anggota Exco berkenaan bagi memudahkan penyiasatan oleh SPRM

Wednesday, February 23, 2011

1.4 juta rakyat malaysia belum daftar mengundi: ketua dan ajk UMNO kuat tidur

Secara umumnya, memang kita sedia maklum jumlah besar rakyat Malaysia yang belum lagi mendaftar sebagai pengundi. Ada yang memberi alasan memang tidak berminat dengan politik, benci politik dan sebagainya. Itu pendapat masing-masing tetapi mengundi itu adalah hak kita sebagai rakyat.

Seorang rakan menimbulkan resah akan golongan yang melepasi umur 21 tahun masih belum mendaftar dengan Suruhanjaya Pilihanraya ( SPR ) walaupun sudah menjadi ahli UMNO. Rakan yang merupakan ahli di Bahagian Taiping Dun Kamunting memberitahu kawan, seramai 550 ahli umno dikesan belum mendaftar sebagai pemilih. Wuii, jumlah yang besar tu !! Tambah menyakitkan hatinya, tidak ada satu pun usaha dari anggota bahagian yang bersungguh-sungguh turun padang mendaftarkan mereka atau sekurang-kurangnya menganjurkan kempen daftar pemilih.

Memang pendaftaran mudah dibuat di pejabat pos tetapi golongan ini perlu 'di tunjuk lorong' betapa pentingnya hak mereka. Perak sekarang bukan negeri Perak yang dulu. Satu undi sangat penting. Menurut rakan itu juga, banyak bahagian UMNO yang lain juga memandang sepi masalah ini. Lagi cepat la BN bungkus lepas ni..

Di kala geng-geng PAS, DAP, PKR hatta MIC sekalipun berlumba-lumba mendaftar ahli mereka sebagai pemilih, mereka di UMNO mana-mana bahagian rilek jer sekadar memandang dan kembali berdengkur.

Monday, February 21, 2011

rakyat bangkit di Bahrin dan Libya, tanda kemenangan pakatan sulit Amerika




Hosni Mubarak di Mesir tumbang dek terlalu lama memegang kuasa selama 30 tahun tanpa sebarang perubahan pada taraf hidup rakyat.

Kebangkitan rakyat merebak dengan pantas ke negara arab yang lain. Raja Jordan dengan pantas memecat semua menteri kabinetnya dan berjanji untuk lebih memberi peluang pada muka baru sebelum sempat angin revolusi bertiup ke negaranya.

Di Bahrin tunjuk perasaan menuntut pemerintahan beraja di gulingkan. Yang terkini di Libya, negara yang digelar Singa Arab turut tidak terlepas dari angin revolusi kebangkitan rakyat. Libya adalah antara negara yang paling dibenci oleh AS selain Iran dan Korea Utara. Pengeluaran minyak negara berkenaan mencatat jumlah sejuta tong sehari.

Soalnya, mengapa tiada revolusi rakyat di Arab Saudi, Qatar, UAE, Iraq dan Kuwait ? Ini kerana negara-nagara arab berkenaan adalah seperti negara lembu-kerbau bagi AS yang di cucuk hidung. Maaf cakap lah, AS adalah arkitek untuk semua revolusi rakyat ini.

Betapa besar dan bijaknya pengaruh AS ke atas semua negara di planet bumi ini. Di masa sekarang, hanya negara China sahaja yang boleh mengalahkan AS dalam semua aspek.

AS boleh meruntuhkan negara dan pemimpin mana yang mereka mahu melalui gelombang rakyat. Negara-negara arab seperti Arab Saudi, UAE, Qatar dan Kuwait memilih untuk bernaung di bawah kangkang AS dari menentang.

Kawan teringat akan kata seorang Ustaz..'hanya tanah haram dan dimiliki oleh orang Islam, selebihya adalah kepunyaan mereka'. Mungkin ustaz itu merujuk pada rangkaian perniagaan kut.

Bersatu lah kita orang-orang Islam dan Melayu. Bersatuislamelayu.blogspot

Saturday, February 19, 2011

Kenyataan PKR MENYOKONG orang bukan islam berceramah dalam masjid

Kenyataan akhbar ini disiarkan pada 4 November 2010 oleh PKR. Namun begitu mungkin masih ramai di kalangan kita masih belum membaca kenyataan akhbar berkenaan yang menyokong ahli-ahli politik kafir untuk terus berceramah ataupun menyampaikan takzirah di dalam masjid.

Jadi selepas ini jika ada sesiapa politician bukan beragama islam yang berhasrat menyampaikan ceramah di ruang mimbar masjid, artikel ini bolehlah dijadikan sebagai lesen dan permit untuk anda.

Khamis, 4 November 2010
KENYATAAN MEDIA

Orang Bukan Islam Masuk Ke Dalam Masjid

Biro Pemahaman & Pemantapan Agama (BIPPA)
PARTI KEADILAN RAKYAT
KENYATAAN MEDIA

Bagaikan menahan lukah di pergentingan, UMNO dan para kuncunya tidak habis-habis menerkam apa jua kesempatan dan isu sebagai modal mempertahan survival politik perkauman mereka. Seperti biasanya, bagaikan jerat sudah mengena, UMNO dan para pendokongnya mengambil kesempatan ke atas tindakan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat bukan Islam yang telah memasuki masjid dan surau baru-baru ini. Peristiwa Dr. Xavier Jayakumar berucap di dewan utama sebuah masjid di Taman Sri Andalas, Klang pada Ogos 2009 yang lalu, telahpun hampir dilupakan. Kini tindakan YB Teo Nie Ching (Ahli Parlimen DAP Serdang) masuk ke Surau Al-Huda, Kajang dan YB William Leong (Bendahari PKR, Ahli Parlimen PKR Selayang) masuk ke dalam Masjid At-Taqwa, Selayang Baru pula dijadikan isu besar.

Untuk menjelaskan pendirian kami mengenai isu ini, kami ingin membawa perhatian semua pihak terhadap perkara ini dari perspektif fiqh (hukum hakam Islam). Sekurang-kurangnya ada empat pandangan mengenai masalah ini.

Pertama : Mazhab Hanafi yang membenarkan bukan Islam memasuki semua masjid.

Kedua : Mazhab Syafie yang membenarkan masuk kesemua masjid melainkan masjid Haram dan kawasan tanah haram Makkah.

Ketiga : Mazhab Hanbali yang membenarkan untuk memasuki masjidil haram dan lainnya setelah mendapat kebenaran dari umat Islam atas tujuan-tujuan yang munasabah.

Keempat : Mazhab Maliki yang tidak membenarkan memasuki semua masjid melainkan kerana darurat kerja.

Beberapa peristiwa di zaman Rasulullah juga boleh dijadikan panduan. Baginda pernah membenarkan ramai orang bukan Islam masuk dan tinggal lama di masjid. Rasulullah juga diriwayatkan pernah menerima tetamu Kristian dari Najran di dalam masjid Madinah, malah diizinkan oleh Nabi s.a.w untuk menunaikan sembahyang mereka di dalam masjid dan nabi menyebut kepada sahabat: "Biarkan mereka (untuk melunaskan sembahyang mereka)".

Kepelbagaian pandangan ini menggambarkan keluasan hukum Islam dalam persoalan yang digembar-gemburkan sebagai isu besar ini. Hakikatnya, majoriti ulama silam dan kontemporari jelas mengharuskan bukan Islam memasuki masjid-masjid biasa dengan syarat-syarat tertentu seperti keperluan mendapat keizinan umat Islam atau badan berkuasa Islam, mempunyai sebab yang munasabah dan menjaga adab-adab yang telah ditetapkan.

Oleh yang demikian, kami berpendirian bahawa adalah tidak wajar bagi siapa jua untuk menyempitkan sesuatu yang tidak jelas dari sudut nas-nasnya dan dalil-dalilnya. Apatah lagi jika kita sememangnya berpegang dengan mazhab al-Syafie sebagai mazhab rasmi umat Islam di Negara ini. Lebih jauh lagi, sikap menghalang bukan Islam memasuki masjid ini adalah bertentangan dengan semangat yang diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat-syarat yang telah ditentukan.

Amalan menerima bukan Islam memasuki masjid atas tujuan yang murni juga telah diamalkan di beberapa negara lain. Ia terbukti memberi nilai positif kepada keberkesanan pemahaman mereka kepada agama Islam, mengelakkan salah faham dan menjana interaksi yang harmoni dalam perhubungan di antara umat Islam dan bukan Islam.

Sewajarnya, para wakil rakyat PR demikian perlulah diberikan pujian kerana kesungguhannya dalam menjalankan tugasnya dengan baik kepada masyarakat majmuk di negara ini. Apatah lagi ia memang telahpun mendapat kebenaran pihak pengurusan masjid dan dilakukan pula atas tanggungjawab mereka sebagai wakil Kerajaan Negeri Selangor.

Kekecohan yang digembar-gemborkan hakikatnya akan memakan tuan. Inilah gambaran kegagalan UMNO selama ini dalam mendidik rakyat mengenai hakikat Islam. Sikap seperti ini akan menyuburkan pendirian fanatik melulu di kalangan orang Islam yang kurang berilmu. Lebih menghinakan apabila berita mengenainya ditokok tambah dengan pelbagai fitnah baru demi mencapai matlamat politik sempit yang diperjuangkan. Kita sentiasa mengingatkan bahawa umat Islam tidak boleh merelakan diri mereka terus dibelenggu dalam kerangka pemikiran sempit politik perkauman dan agama ala UMNO ini. Ini akan menjadikan kita semakin lesu dan masyarakat bukan Islam pula semakin menjauh dari kita. Yakinlah bahawa, kerja mereka ini akan menjadi sia-sia seperti mencari umbut di dalam batu.

Hakikatnya, tanpa mereka jangka, krisis yang mereka wujudkan ini akan menjadikan orang Melayu dan masyarakat Islam lebih memahami agamanya secara total dan lebih berkeyakinan bahawa Islam dan masyarakat Melayu akan lebih terjamin di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat pada masa depan. Inilah keyakinan kita kerana Islam itu tinggi dan merupakan agama yang membawa rahmat untuk seluruh alam.

28 Ogos 2010

DR MUHD NUR MANUTY
Pengerusi
Biro Pemahaman & Pemantapan Agama
Parti KeADILan Rakyat

Friday, February 18, 2011

Tiada pilihanraya di Dun Pelabuhan Kelang

SHAH ALAM 18 Feb. – Speaker Dewan Undangan negeri (DUN), Datuk Teng Chang Khim akan memfailkan permohonan bagi mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi di sini hari ini yang mengekalkan kedudukan Badrul Hisham Abdullah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang selewat-lewatnya sebelum hujung minggu depan. – Utusan

Kata kawan..speaker dun selangor adalah manusia 'ter'paling hangin dengan keputusan mahkamah hari ini. Dengan gagalnya PRK di Dun berkenaan dibuat, maka terlepas peluang untuk Pakatan Rakyat membuktikan sesuatu di mata rakyat. Dun Pelabuhan Kelang dilihat sebagai satu pentas 55-45 di mana PR terutamanya PKR memperoleh kemenangan sekali gus membuktikan gagasan dan parti berkenaan masih hidup dan diterima rakyat.

PRK Merlimau hanya akan mengabihkan air liur pemimpin PR berceramah kerana dun berkenaan adalah kubu kuat BN. Malah dana PR akan turut menyusut sekiranya wakil PR ( mungkin PAS ) berperang bermati-matian untuk menang.

Kata-kata keramat ahli PKR untuk UMNO/BN semasa PRK Permatang Pauh 2008 yang dimenangi oleh Anwar Ibrahim sejurus perletakan jawatan oleh isterinya Wan Azizah..

'Lawan tetap lawan..Menang belum tentu..Kalah dalam tangan'

Ungkapan berkenaan bertimpa balik kepada PKR.

Wednesday, February 16, 2011

PRU bulan JUN 2011 ???

INi maklumat yang baru kawan terima dari member 'orang kuat politik' yang boleh di percayai.

Pilihanraya umum MUNGKIN diadakan pada bulan JUN 2011. Semua bahagian UMNO sudah pun meletakkan senarai calon bagi parlimen dan DUN. Tunggu pengesahan jer dari MB dan PM Najib.

Malah kebanyakan bahagian dan cawangan UMNO sudah diarahkan bersiap sedia menyediakan bilik gerakan untuk PRU nanti.

Situasi berkecamuk pakatan Rakyat ( PR ) dan perang berebut kerusi antara PKR dan PAS adalah satu faktor mengapa PRU akan diadakan dalam masa yang terdekat.

Sebenarnya, kawan dah diberitahu oleh member teman akan nama-nama calon untuk dipertandingkan oleh BN nanti di kawasan kawan iaitu Bukit Gantang dan Taiping dan beberaoa tempat di Perak( mungkin la,tak tau kut-kut berubah pulak nama deme ni ), tapi biar lah tuan-tuan tahu sendiri. Takut teman nak dedahkan, nanti kalau tak betul, jenuh kawan pula ke luku kepala.

Monday, February 14, 2011

Berebut Kerusi Pilihanraya : Tanda hubungan dingin PAS dan PKR

Azmin Ali tanpa berselindung mendedahkan terdapat usaha PAS mahu bertanding di kawasan yang dahulunya ditandingi oleh PKR. PAS yang sebelum ini berada di kerusi belakang Pakatan Rakyat kini sudah mula panggung kepala mengintai kerusi di kawasan yang berpotensi untuk di menangi. Azmin enggan mendedahkan kawasan terbabit.

Dulu PAS lebih berminat bertanding di kawasan melayu. Tapi trend pengundi cina yang lebih berminat bersama PR menjadikan PAS seperti tentera Islam semasa perang UHUD yang ingkar akan pesan Rasullah sebelumnya. Mata dah kelabu melihat harta rampasan perang menjadikan pejuang-pejuang ini gelap mata.

PAS layak memperlekehkan PKR. Kerana PKR lah Perak terlepas dari genggaman PR. Kerana PKR lah maruah PR terjalar dek gejala lompat parti dan pengisytiharan beberapa Ahli Parlimen PR menjadi YB Bebas. Masalah semasa pemilihan pun tak diselesaikan lagi. Satu demi satu pejuang asal PKR angkat kaki. Bagaimana Azmin boleh mengaku PKR itu kuat ?

Terdapat beberapa blogerz PAS yang sudah panas hati dengan PKR. Jika dahulu mereka yang banyak 'backing baik punya' sudah kasi hentam balik. Malah ada yang terang-terangan meminta PAS mengantikan PKR bertanding di kawasan yang dahulunya ditandingi oleh PKR. Azmin Ali pun sudah kena taruk.

Pakatan Rakyat ibarat sebuah almari kayu yang cantik tetapi di dalam kayu itu penuh anai-anai yang sedang mengobek setiap inci kayu. Jika di biarkan, almari kayu ini akan tinggal habuk.

Kita tunggu apa penjelasan/fatwa terbaru dari NIk Aziz. Kalau tak percaya PKR dengan PAS tengah bad mood, tuan-tuan klik pada tajuk di atas.

Ikhtibar dari Mesir : sistem pilihanraya semakin mati

Sistem pemilihan pemimpin negara melalui pilihanraya nampaknya semakin tidak praktikal lagi jika amalan menjatuhkan pemimpin melalui demontrasi jalanan terus diguna pakai.

Mengambil contoh di Indonesia, demo menjatuhkan presiden Sukarno 1998 telah berjaya menggulingkan pemimpin berkenaan. Rakyat Indonesia yang sudah 'terbiasa' dengan budaya berdemo sehingga meninggalkan pekerjaan sanggup berhari-hari berarak jalanan menuntut sesuatu. Bahkan dari seawal usia kanak-kanak lagi warganya sudah diajak oleh bapanya meluahkan perasaan dengan berdemo. Lagi teruk mereka ini didedahkan dengan tindakan ganas membakar dan memusnahkan gedung-gedung perniagaan dan kerajaan.

Kawan pernah menonton berita Indonesia yang memaparkan pelajar sekolah rendah membakar sekolah mereka kerana tidak puas hati dengan Kepala Sekolah berkenaan.

Di Thailand, pertelingkahan penyokong baju merah dan kuning tidak pernah berhenti. Walaupun sudah bertahun lamanya Thaksin di gulingkan, kumpulan baju merah tidak pernah berehat untuk berdemo. Tujuannya hanya satu, Thaksin harus menjadi perdana Menteri Thailand kembali.

Adakah setelah Thaksin kembali berkuasa demo kuasa rakyat ini akan berakhir? Tentu sekali jawapannya tidak kerana pasti kumpulan baju kuning akan mengambil tempat.

Rakyat Mesir berjaya menggulingkan diktaktor Hosni Mubarak melalui demontrasi jalanan. Maka setelah pentadbiran tentera tamat 6 bulan dari sekarang, seorang presiden baru akan dilantik. Adakah calon presiden ini disenangi oleh semua rakyatnya? tentulah tidak! Jadi bagi penyokong-penyokong Hosni akan mengambil tempat berdemontrasi berusaha menggulingkan pentadbir sedia ada.

Jadi di mana kesudahannya?

Tiada pelabur yang ingin melabur di negara yang bergolak . Tiada pelancong yang ingin melawati tempat yang sedang ada rusuhan.

Bahkan gerai menjual gula-gula pun terpaksa ditutup jika berlakunya demotrasi besar-besaran.

Sunday, February 13, 2011

Selamat Menyambut Hari Kekasih untuk semua rakyat pasangan kekasih Malaysia

Kawan ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kekasih kepada semua pasangan kekasih esok. Semoga semakin erat lah hubungan korang.
















Mungkin gambar-gambar di atas adalah hasil dari hari Valentine tahun lepas. Hasil tahun ni, bersama-sama lah kita tunggu 7-8 bulan dari sekarang

Friday, February 11, 2011

PDRM double standart isu mercun dan bunga api ?

Ada member kawan mengeluh panjang dan bermuka pucat bila datang kerja pagi tadi.

" macam mana nak tidur, puak-puak tu main mercun dengan bunga api sampai ke pukul 3 pagi " kata nya.

Kawan mengiayakan saja kerana kawan pun tak boleh tidur memujuk anak yang menangis kerana terkejut dek dentuman mercun dan bunga api sampai ke dini hari.

Bunyi mercun betul-betul atas bumbung rumah kawan yang kuat menggegarkan rumah terutamanya tingkap, bau belerang menusuk hidung. Di langit, beratus-ratus tanglung terbang di tiup angin. Ada yang terjatuh di depan rumah kawan dan apinya sudah padam.

Terdengar juga bunyi plastik ataupun lidi bunga api jatuh di atas bumbung rumah

Pesta mercun dan menerbangkan tanglung mengalahkan pesta menyambut tahun baru ini dengar ceritanya salah satu upacara keagamaan. Kawan tak pastilah hal itu.

1. Bukankah PDRM sudah mengeluarkan arahan supaya tiada tanglung dibakar kerana membahayakan pesawat dan boleh menyebabkan kebakaran ?

2. Mengapa polis tidak bertindak melarang puak-puak ni membakar mercun sampai ke awal subuh? Apakah ada undang-undang membenarkan pembakaran mercun? Adakah hanya terdapat kaum tertentu sahaja yang dibenarkan bermain mercun dan bunga api ?

3. Kawan pasti di atas bumbung balai polis pun ada dentuman bunyi mercun. Mungkin mereka tidak kisah kut.

4. Mengapa ketika bulan Ramadhan, pasukan rondaan bermotosikal polis kerap meronda masuk kawasan kampung dan taman perumahan mencegah permainan mercun oleh kanak-kanak tetapi semacam tidak kisah jika melibatkan kaum itu ?

Kalau kawan cakap lebih-lebih pulak nanti dikata kawan ni perkauman pulak. Tapi memang kawan geram. Nak marah pada siapa? Bunga api beratus-ratus dari pelbagai arah.

Apa yang pasti, lagi 4 hari penutup tahun baru mereka..macam mana lah nasib kami ni nanti ?

Thursday, February 10, 2011

Wang rakyat untuk masalah wakil rakyat

Khalid Ibrahim mengambil langkah mengundur apabila mengumumkan mahu menggunakan wang kerajaan negeri Selangor untuk membayar yuran guaman Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafiei. Suhaimi yang megeluarkan kenyataan pedas terhadap sultan selangor kini sedang menghadapi pertuduhan di mahkamah.



PKR Selangor barangkali masih selamat jika nak dibandingkan dengan PKR di negeri-negeri lain yang menunggu masa hendak di kebumikan. Di Selangor, PKR masih utuh di beberapa kawasan seperti Shah Alam, Kelang, Kuala Selangor dan beberapa tempat lain.



Namun begitu sebenarnya pada kawan, Khalid sudah termasuk perangkap babi yang di korek sendiri. Khalid bersama Menteri Besar II Selangor, YB Teresa Kok pada satu ketika hampir berjaya memancung Adun BN dengan undi tidak percaya di Sidang DUN Tergempar berhubung perlantikan SUK.



Hasil dari persidangan berkenaan walaupun tidak mendapat sokongan 2/3, Pakatan Rakyat sudah mendapat satu peluru hidup untuk menembak Adun BN. Mereka ( BN )di canang sebagai penderhaka Sultan Selangor yang sebenar kerana enggan menyokong pemberian kuasa mutlak sultan.



namun begitu, kuasa media blogerz yang tidak bergaji dan tidak berpencen telah mematikan hujah Khalid. Namun Khalid masih berada dalam posisi orang yang betul. Walau bagaimana pun, si Shuhaimi yang cuba menjadi hero 'supersub' telah terjaring gol sendiri di saat konco-konco BN sudah hilang modal.



Shuhaimi pun didakwa di mahkamah kerana kandungan artikelnya yang dianggap menghina institusi kesultanan Selangor. Setakat ini Khalid masih lagi ok.



Tetapi, kenyataan yang kerajaan negeri sanggup membayar kos guaman Shuhaimi akan melingkupkan kerajaan PKR Selangor dengan lebih cepat lagi. Khalid pasti didesak meletak jawatan kerana penggunaan wang negeri untuk tujuan menyelesaikan masalah peribadi adalah perkara yang paling bongok yang pernah di buat. Anwar sendiri pun mati kutu kalau nak menjawab isu ini. Di sini jelaslah, siapa pengkhianat sebenar ke atas Sultan Selangor.



Khalid boleh memilih opsyen menolong dalam 'diam-diam' namun jika rahsia ini bocor, tentu lebih gelap muka dan masa depan Khalid menahan asakan media khususnya blogerz. Duit kerajaan negeri untuk rakyat selangor bukannya untuk YB membela diri di mahkamah tambah-tambah lagi jika kes berkenaan melibatkan institusi kesultanan.



Akhir sekali kawan nak tanya..jika Adun PAS yang yang didakwa, adakah Khalid akan melakukan perkara yang serupa seperti Adun PKR seperti Shuhaimi ?

Tuesday, February 8, 2011

Kapal TLDM: Pembangkang tak sepakat

Tony Pua menganggap pembelian kapal armada TLDM satu pembaziran. Sudah tentu dia begitu kerana dia bukan sayang sangat pada negara ni pun.

Kawan pernah terbaca dalam akhbar Harakah, seorang pemimpin PAS yang kawan dah lupa namanya menempelak kerajaan kerana betapa mudahnya perairan negara ditembusi oleh lanun. Di masa sekarang, terdapat beberapa buah kapal perang Malaysia generasi terbaru sedang berkawal di perairan Aden, Somalia mengawal keselamatan kapal-kapal dagang Malaysia. Justeru, yang tinggal di Malaysia sekarang ialah kapal perang yang tidak laju dan 'sezen'.

Apa yang mereka mahu kerajaan buat pada TLDM. Adakah TLDM pada masa akan datang hanya berbekalkan tongkang dan bot pancung sahaja?

Jika perairan negara ditembusi lanun, si Tony Pua yang akan terdepan dahulu bab mengutuk kerajaan yang culas bab keselamatan.

Monday, February 7, 2011

ucapan pedih buat Najib dari seorang ibu pelajar Mesir

" Syukur..Syukur..Syukur kepada Allah kerana membukakan pintu hati PM untuk membawa pulang anak saya di Mesir "

Ucapan yang kawan dengar dari sedutan berita Buletin Utama TV3 hari ini dari mulut seorang ibu.

Adakah Najib memang tidak mahu membawa keluar rakyat Malaysia di Mesir ?

Adakah ada hingga rakyat terpaksa membuat sembahyang hajat melembutkan kan hati Najib untuk bertidak menghantar pesawat membawa pulang rakyat kita ?

Walau mungkin ucapan si ibu ini disunting, namun ayat membukakan pintu hati PM itu terlalu pedih buat Najib. Seolah-olah beliau tidak berusaha langsung untuk menyelamatkan rakyat Malaysia yang terkandas di sana. Seolah-olah usaha beliau adalah sia-sia. Dan seolah-olah kerana sembahyang hajat dan doa lembut hati untuk Najib lah anak-anak mereka selamat tiba ke tanah air.

Sunday, February 6, 2011

Nizar bakal tentang Zahid Hamidi di PRU 13 ?

Menurut sumber yang kawan dapat tahu, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri ir. Nizar Jamaludin bakal beralih angin ke Parlimen Bagan Datoh. Untuk rekod, Ahli Parlimen Bagan Datoh sekarang ialah Datuk Seri Zahid Hamidi yang juga Mentri Pertahanan.

Menurut sumber berkenaan, pengundi-pengundi bukan melayu di parlimen Bagan Datoh telah mengundang Nizar untuk bertanding di sana berdasarkan sokongan semasa.

Kerusi Parlimen Bukit Gantang pula mungkin bakal di isi Ketua Penerangan Pas Pusat, Idris Ahmad. Idris yang telah beradu nasib sejak PRK DUN Changkat Jering pada tahun 1997 bagaimana pun tidak pernah menang biarpun beliau adalah anak tempatan Bukit Gantang.

Jika Pakatan Rakyat ditakdirkan merampas Parlimen Malaysia dari BN, kemungkinan Nizar akan memegang satu portfolio menteri penuh.

DAP Perak dikatakan akan meletakkan seorang calon melayu di kawasan pasti menang bagi kerusi DUN sebagai usaha bagi memastikan kerusi MB Perak selepas ini adalah dari kalangan Adun DAP.

Parlimen Bukit Gantang terdiri dari tiga DUN iaitu, Changkat Jering, Kuala Sepetang dan Trong.

Mahfuz tuduh Najib Malu pada Putera Arab Saudi

Mahfuz juga tidak menolak kemungkinan, pengumuman jaminan tersebut dibuat Najib ekoran malu kepada Putera Raja Arab Saudi, Putera Turki Abdullah Al Saud, kerana sudi membiayai dua penerbangan menggunakan pesawat jumbo Boeing 747 untuk membawa balik pelajar Malaysia dari Jeddah ke Kuala Lumpur.

Seperkara lagi kata Mahfuz, kerajaan juga tidak sepatutnya mengumumkan untuk merujuk dan berurusan dahulu dengan pihak swasta lain seperti Lembaga Tabung Haji, Malaysia Airlines (MAS) dan AirAsia berhubung pembiayaan kos terbabit.

Tindakan tersebut katanya hanya hanya akan memberi gambaran bahawa kerajaan tidak bersedia untuk menanggung sepenuhnya kos misi tersebut.

"Kita setuju pihak swasta tunai tanggungjawab sosial, tapi tak kan kerajaan nak tengok dulu swasta boleh bagi berapa.

"Sepatutnya umum tanggung penuh la, lepas tu bincang la nak cari duit dari mana," katanya lagi.

kata kawan...Apa yang si X penjual ais batu ni merepek ni. Macam mana PAS boleh pilih si bangang tahap gaban ni jadi ahli Parlimen. Apa dah takde orang lain ke. Lain kali semak dulu tahap pencapaian sekolah calon, jangan pakai taruk jer.

Mengapa pula najib nak malu pulak, Bukan Najib yang minta, Putera Arab Saudi tu yang nak tolong? Lagi satu ko yang bongok mahfuz memang tak pernah sokong pun apa yang Najib buat. Takkan isu Najib umum bantuan dari badan swasta pun ko nak 'tibai' juga.

Korang setakat hantar pemerhati ke Mesir dah riuh sekampung. Berapa ramai rakyat Malaysia yang korang tanggung balik? Hampeh..

Sewaktu korang beriuh rendah di sini, rakyat Malaysia dah on the way balik ke tanah air. Lantas korang akan sambut dan mengaku bahawa sebenarnya korang ialah hero manakala kerajaan tetap ZALIM seperti dulu. Bahkan ada pelajar yang baru pulang tak sabar-sabar nak berkhidmat sebagai sukarelawan PAS di PRK Merlimau nanti.

Thursday, February 3, 2011

PAS umpan Najib kutuk Hosni Mubarak

Bekas penjual air batu, Mahfuz Omar menggesa Najib mengemukakan pendirian peribadi berhubung tunjuk perasaan besar-besaran rakyat Mesir memaksa Presiden Hosni Mubarak meninggalkan kedudukan beliau dan lari ke luar negara.



Pendapat bekas penjual air batu ini turut di sokong oleh pengerusi Biro Antarabangsa PKR, Yusmadi Yusof yang mengesa Najib turut sama mendesak Hosni MUbarak supaya berundur.



Naji yang dilihat mengambil sikap tidak mahu mencampuri urusan negara berkenaan sebaliknya hanya bersungguh-sungguh berusaha membawa keluar pelajar dan kakitangan Malaysia di sana.



Mahfuz yang sebelum ini berniaga air batu secara kecil-kecilan memang tidak tahu akan ilmu perhubungan antara bangsa. Jesteru saranan beliau itu boleh dianggap seperti katak yang memanggil awan hujan.



Mahfuz yang konon-konon berani mengutuk Mesir dan berlakon bijak dalam perhubungan antara bangsa sebenarnya bukannya pandai dan berani sangat pun. Mahfuz tak berani pun mendesak perdana Menteri Thailand meletak jawatan bila kumpulan baju merah merusuh di Thailand. Bila mana Thaksin digulingkan dulu oleh rakyat, Mahfuz hanya diam menikus. Ye la, Thailand tu dekat sebelah Kedah, kang ada yang kena tembak pulak.

Sebelum suruh Najib keluarkan kenyataan, elok korang tanya Anwar dulu sama ada dia sokong atau tidak?

Wednesday, February 2, 2011

Wahai kerajaan yang zalim..tolong selamat kan anak kami !!!!

Seruan untuk kerajaan BN yang zalim..tolong selamatkan anak kami,adik-adik kami..

Kad prabayar dah abis,makanan dah susut, keadaan luar yang merbahaya,perompak sana sini..Kawan pun takut kalau ada kat mesir sekarang ni.


Kawan rasa kebanyakan pelajar Malaysia di bumi Mesir ni anak-anak orang pas..kawan rasa aje lah..Member kawan bekas graduan Mesir mengakui yang pengaruh parti berkenaan sangat kuat di sana. Turun dari flight, abang kakak senior dah tunggu untuk membrain-wash anti kerajaan BN. Jadi untuk mengelakkan dari di pulau, baik layan jer geng-geng ni.


Dulu Husam Musa sempat jadi hero membawa pulang gadis yang dilarikan ke Lombok tapi kerajaan Pas kali ini hanya mampu bertindak menganjurkan rapat umum ( demo la tu ) mendesak kerajaan cepat membawa pulang pelajar Malaysia yang kebanyakannya dari Kelantan. Di samping itu, PAS juga menghantar sejumlah wang untuk memudahkan urusan pelajar di sana.


Terdapat juga ramai pelajar berstatus sendirian berhad yang tidak ditaja oleh kerajaan pusat. Mereka ini membiayai yuran kursus dan keperluan disan mengunakan wang sendiri dan ramai juga atas derma ikhlas masyarakat


Mesir adalah negara yang tersohor dengan produk perlancungan sejarah terbesar di dunia dengan permulaan tamadun manusia puluhan ribu tahun yang lalu. Dengan pendapatan kerajaannya bersumberkan bayaran 'tol' terusan Suez yang merupakan terusan paling sibuk di dunia. Mesir masih lagi tergolong antara negara dunia ke tiga yang memiliki ramai rakyat miskin yang mengharapkan sumbangan roti percuma dari kerajaan.



Tidak apa yang mampu dibuat oleh kepimpinan PAS selain mengajak penganutnya berdemo.

Sudah pasti sekembalinya pelajar-pelajar ini ke tanah air nanti,ada yang akan menjadi sukarelawan PAS di DUN Merlimau dan mungkin juga ada yang akan naik berceramah sambil melupakan jasa baik kerajaan bersabung nyawa membawa mereka pulang.

Mereka juga tidak akan malu melaungkan ' Kerajaan BN Kerajaan yang Zalim'.

Tuesday, February 1, 2011

Pas sebat duit tabung Memali !! Itu ostad olang juga maa !!

Seorang tua berbangsa cina penyokong kuat DAP tanpa jawatan kelu tak terkata apa-apa bila akhbar yang dibacanya memuatkan cerita buku yang di tulis oleh seorang ahli pas dilarang untuk dijual. Dia keliru nak menyokong yang mana satu, maksudnya menyokong buku itu dijual secara terbuka tanpa sekatan ataupun menyokong untuk terus membeku penjualannya.

Kawan tengok dia dok termenung, kawan pun saja mengusik.." tauke, sekarang itu U punya pak aji pak aji janggot pun sudah sebat duit aaa. Itu lagi duit anak yatim ooo, banyak dosa oo".

Dia diam dulu, cari idea la kut.. " itu BN lagi manyak makan luit lakyat..lagi semua tanah dia olang jual oo". balas beliau.

Itu YB BN memang jahat oo,kasi rasuah sana sini. Tapi aa, ini tabung memali aa sudah kutip sejak 1985,kalau tak silap saya la..ini bermakna aa, sudah 25 tahun itu ostad-ostad makan itu duit anak yatim oo,lagi banyak haram oo"..kawan sound dia sikit

"Tak apa, dia olang makan sikit saja, lagipun aa, itu ostad juga olang juga maa".kata cina DAP tu..

Kawan diam, betul juga kata dia..'itu Ostad juga olang maa'

Buat ostad-ostad yang terlibat dalam menCILUK duit derma Memali, korang jangan risau, perbuatan korang tak ada apa-apa effect pun kat akhirat nanti. Maklumlah, tiket syurga dah dapat. Tunggu pilih seat depan belakang jer