Sunday, May 31, 2009

Pengundi melayu Penanti tolak calon PKR

Episod pilihanraya Bukit Gantang nampaknya berulang lagi di Penanti. Buat yang kalah jangan terlalu bersedih. pada yang menang jangan terlalu gembira dengan kejayaan anda. Dan pada yang tak masuk bertanding, keputusan hari ini pasti memberi petunjuk kepada kalian.
Pada prk parlimen Bkt Gantang baru-baru ini, YB Dato Nizar Jamaluddin (PAS ) menang dengan jumlah undi 21 ribu lebih undi menewaskan Ismail Soffian ( BN )yang hanya memperolehi undi sebanyak 19 ribu lebih. Nizar menang dengan majoriti 2 ribu undi lebih.
yang ingin diceritakan di sini ialah bukannya jumlah majoriti tetapi trend pengundi dikawasan itu. Parlimen bukit gantang mengandungi 3 DUN iaitu DUN Changkat Jering, DUN Kuala Sepetang dan DUN Trong. Keputusan setiap pusat pembuangan undi kebanyakan nya memihak kepada calon BN walaupun di kawasan kubu kuat PAS seperti Bukit gantang, Jelutung, Batu 9 dan Batu 8 ( kawasan melayu ). manakala di kawasan pusat pembuangan undi Kuala Sepetang, Simpang dan Pengkalan Aur memihak kepada PAS. ketiga-tiga kawasan ini mempunyai majoriti pengundi berbangsa cina. Kawasan ini mempunyai bilangan pengundi yang paling ramai dan faktor ini yang membawa kemenangan kepada Nizar.
Kesimpulannya pengundi berbangsa melayu amnya menolak Pakatan Rakyat. Mungkin jika anda seorang penyokong PR akan marah jika membaca petikan ini tetapi ini adalah faktanya. Kalau anda kurang berpuas hati, bolehlah bertanya kepada YB Nasaruddin Isa kerana beliau yang telah mengeluarkan fakta ini.

PKR menang di Penanti

Dr. Mansor Osman menepati ramalan mempertahankan kerusi yang dimenangi oleh calon PKR yang terdahulu. Berikut keputusan penuh

N12: PENANTI : 15,3841. Mansor Othman (PKR) 6,052 undi
2. Aminah Abdullah (Bebas) 392 undi
3. Nai Khan Ari a/l Nai Keow (Bebas) 494 undi
4. Kamarul Ramizu Idris (Bebas) 56 undi

Jumlah pengundi 7,100

Peratus 46.15 peratus

Dengan ini Mansor Osman juga akan mengangkat sumpah sebagai TKM Pulau Pinang dalam sedikit masa lagi.

Saturday, May 30, 2009

Chin Peng dan hujah-hujah pro-kontra

boring kat rumah,isteri pula tengok cerekarama Kerana Kaseh ( tv3).lantas capai kunci motor,hidupkan enjin menuju ke warung simpang 3. terdengar rancak perbualan sekumpulan manusia di meja sebelah berkenaan isu

Setelah 20 tahun selepas termentri perjanjian gencatan senjata antara Parti Komunis Malaya dan kerajaan malaysia ( PKM ) yang berlangsung di kota Bangkok pada 1989, asap nipis sisa-sisa perjuangan pengganas ini nampaknya boleh dilihat semula. Bukan maksudnya terdapat semula gerakan parti ini di hutan tetapi mengenai permohonan pulang oleh Setiausaha Kehormat PKM Chin Peng ke tanah airnya.
Perjanjian itu ditandatangani oleh Chin Peng sendiri sebagai mewakili PKM manakala pihak Malaysia diwakili oleh Tun Haniff Omar selaku ketua Polis Negara ketika itu. perjanjian ini turut disaksikan oleh oleh rakan-rakan PKM yang lain seperti Abdullah CD dan Rashid Maiden.
di saat negara sedang bergelora dengan ombak politiknya,tentulah isu Chin Peng ini turut menjadi isu. disebabkan kerajaan pusat menolak kepulangan Chin Peng maka seperti sudah diduga di pihak pembangkang menyokong kepulangan beliau. Antara hujah-hujah popular pemimpin pembangkang ialah

1. Chin Peng sudah tua dan uzur dan tidak lagi mampu memberi ancaman kepada negara. Berilah peluang untuk beliau menghabiskan sisa hidupnya di sini.

2. Doktrin komunisme sudah lemah dan mungkin sudah berkubur di Malaysia. Masyarakat negara ini sudah bijak menilai yang mana baik dan buruk.

3. Maafkan lah kesalahan beliau kerana memaafkan kesalahan orang lain adalah perbuatan terpuji dan disukai tuhan.

4. Mengapa kita boleh menerima bangsa-bangsa lain yang turut sama menjajah dan pernah melakukan kekejaman yang sama terhadap penduduk negara ini dahulu seperti Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun ?

5. Syaratkan beliau supaya tidak lagi menyebarkan fahaman komunisme sekiranya diberi keampunan.

6. Mengapa kerajaan boleh menerima kepulangan Ketua Sayap Wanita PKM, Shamsiah Fakeh pulang ke Malaysia sedangkan dia turut sama berjuang bersama Chin Peng.?

itu antara hujah-hujah mereka dan ini antara jawapan yang saya dengar dan mungkin ada benarnya...

1. Chin Peng adalah penjenayah paling kejam yang pernah hidup di tanah melayu. kekejamannya bukan sahaja dialami oleh penduduk berbangsa melayu malahan bangsa-bangsa lain pun turut merasai kesannya. dia jugalah yang merancang semua serang hendap ke atas balai-balai polis, kubu-kubu pasukan keselamatan, kampung-kampung dan pekan serta bandar.

2. Tindakan kerajaan tidak menangkap Chin Peng walaupun hakikatnya kerajaan tahu dimana dia berada dan tinggal di Thailand adalah lebih memadai untuknya.

3. Chin Peng tidak menyerah diri kepada kerajaan selepas gerakan mereka mulai lemah dan beliau memilih bersembunyi di sempadan negara. ini bertujuan memudahkan beliau menyusup masuk untuk melakukan serang hendap keatas penduduk kampung dan pasukan keselamatan.

4. banyak anggota pasukan keselamatan,keluarga mereka, home guard dan penduduk tanah melayu ketika itu yang telah terbunuh, cedera kekal dan anak-anak mereka menjadi yatim piatu akibat kekejaman komunis. mengapa pihak pembangkang tidak mengutamakan nasib dan kisah mereka dahulu.

5. shamsiah fakeh tidak melarikan diri sebaliknya dihantar ke China untuk berkursus di sana.
Malah beliau sendiri mengakui tidak pernah membunuh walau serang pun anggota pasukan keselamatan.

6. beliau masih mampu menyebarkan fahamannya kepada sesiapa jua terutamanya masyarakat yang naif dan tidak peka kepada sejarah tanah air. lihat lah mereka yang terlibat dalam gerakan hin...f, ajaran sesat ayah Pin dan lain-lain lagi.

saya hanya mendengar sahaja perbincangan mereka yang rata-ratanya berkain pelikat, berbaju melayu dan berketayap. sambil menghabiskan teh tarik dan rokok, membayarkan harga minuman dan terus berlalu.

Friday, May 29, 2009

belia yang menganggur dicadang jadi ahli pasukan sukarelawan

Saya mencadangkan supaya mana-mana belia yang tidak berkerja selepas tamat pengajian sekolah ataupun IPT diwajibkan menyertai mana pertubuhan sukarela seperti askar wataniah,RELA,pasukan bomba sukarela ataupun pertahanan awam. Ini bagi menjadikan belia yang menggangur ini tidak membuang masa sekali gus menjadikan belia-belia ini berpengatahuan dalam pelbagai bidang. cara ini juga bagi mengelakkan belia ini terjebak dalam pelbagai masalah sosial.

Wednesday, May 27, 2009

Barcelona 2-0 Man Utd

huhuhu..sedih aku bro man utd kalah. aku seorang penyokong man u yang jujur dan aku akan komen memang patut man u kalah malam tadi. 80% game barca yang kontrol. cuma harapkan rooney jer, ronalDO langsung tak menjadi.defend barca bijak dengan cara tidak melakukan sebarang kekasaran keatas penyerang man u terutamannya ronaldo untuk mengelakkan sepakan percuma.
bahagian tengah barca mantap dengan messi,xavi dan inessta.pemain tengah mereka ni berupaya membawa masuk bola dari kawasan bawah kedalam kawasan penalti man u. mereka juga boleh menggelecek 1-2 pemain man u dengan mudah.midfeild man u giggs dan carick hanya mampu membuat hantaran jauh berupa true-pass mencari ranaldo dan rooney mudah dibaca oleh defend barca.
gol eto dan messi tu gol biasa-biasa jer.memang spain sedang menakluki dunia bola sepak sekarang.kualiti hantaran tepat dan laju,true pass tepat dan pemain2 yang berstamina tinggi merupakan kelebihan mereka. caiyoo man u, cuba lagi 2010 nanti.

budak melayu malas berkerja

tolong la carikan ubat,penawar ataupun vaksin agar kebanyakan (bukan semua tetapi jumlahnya semakin membimbangkan)pemuda-pemuda melayu(bumiputera) mempunyai sikap tidak membuang masa dan berusaha untuk berkerja. sudahlah dari kecil mak ayah tanggung,yuran sekolah mak ayah support, nak moto ayah beli,kalau lapar mak masak. tak malu ke tengok pemudi2 yang berkerja kat kedai kain,kat kilang2 ? suruh sekolah korang malas, result SPM cukup2 makan.
budak2 ni nak kerja senang, gaji nak banyak, pergi keja ikut suka hati, boleh balik awal,pangkat nak besor.
duit mintak kat mak, kesian kat mak. kalau mohon kerja dalam spa 8 sementara tu korang duduk kat rumah temenung saja. korang anggap pemohonan korang akan diterima jadi buat apa susah nak kerja,nanti kalau dapat kerja dengan kerajaan susah pulak korang nak berenti..alasan konon..kita yang berkerja ni terpaksa lah berkongsi rokok dengan diorang.ada pulak member aku tu dah 2 tahun menganggur.alasannya tak ada kerja yang kena dengan jiwanya. bukan aku nak menyibuk tapi aku kesian dengan ayahnya yang selalu dok merungut kat surau perihal kemalasan dan pandainya cakap anaknya yang malas bekerja itu.
aku ni kalau tegur lebih2 kang jadi bergaduh..bemasam muka,silap2 bertumbuk..jadi aku luahkan perasaan aku kat sini.kalau ada yang terasa mintak sorry dulu..buat adik2 aku yang tergolong dalam kumpulan ini juga mudah-mudahan berubah lah.....

Islam atau Melayu dulu?

Islam dulu baru melayu,baru melayu hidup terpandu,
islam bukan hak melayu,barulah dunia melayu berkembang maju,
landaskan Al-Quran dalam kehidupan,sunnah nabi jadi amalan,pesanan
ulama jadi ikutan,pemimpin soleh ditaati,yang kejam dijauhi,yang pembohong ditolak,
yang hanya bertopeng agama disepak, daulatkan peraturan islam,
bersatulah melayuku,musuh kita tersenyum girang,melihat kita saling berperang