Thursday, December 31, 2009

2009 berakhir dengan kekecewaan di penghujung

hanya tinggal berapa jam lagi 2009 akan melabuhkan tirai namun air mata akibat kesedihan atas beberapa perkara tentulah akan diingat sampai bila2.

Trauma pada mangsa yang terselamat dan ahli keluarga yang terbunuh dalam tragedi bas SANI eksperes tentulah besar.

Di penghujung ini perginya Mantan Presiden Indonesia, Gus Dur ke Rahmatullah.

Namun apa yang penulis paling kecewa ialah kebenaran oleh mahkamah atas penggunaan istilah Allah oleh akhbar khatolik, herald. Rasa menitis air mata melihat paderi2 tersenyum girang dipintu mahkamah. pasti mereka adalah manusia paling bahagia didunia masa kini menjelang tahun baru 2010.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1231&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_25.htm

CELAKA pada blogger : senjata tikam tuan

Tuan guru Nik AZIZ melabelkan celaka blog ' penarik beca ' kerana melaporkan pemecatan setiausaha dan pembantu peribadi Nik Aziz.
Jika sebelum PRU 12 yang dahulu, blog2 berbendera pro pembangkang ini lah yang menjadi senjata berupa belati yang menikam dan menghiris pak lah kingdom sehingga menyebabkan BN tersungkur di sebahagian besar tempat. Bloger2 yang celik IT beraliran pembangkang ini mengedarkan agenda DS Anwar dan menifesto Pakatan Rakyat serta mendedahkan kudis bn di mata masyarakat. agen pembangkang tidak bergaji ini dipuja sebagai generasi baru pejuang kebebasan dan antara punca PR menang.
Setelah BN sakit kepala, bakat2 tersembunyi blogger pro-bn muncul berganda banyaknya dari bloger pro PR. Entah dari mana sumbernya bloger2 ini mendapat maklumat, mereka melondeh politician PR sampai ke seluar dalam pun lucut.
Tidak adil Nik Aziz menyumpah celaka pada bloger kerana PR dulupun memuja bloger mereka yang mereka cerita.
Penulis merasakan ada pembelot dalam PR sendiri yang menyampaikan maklumat.

Friday, December 18, 2009

Filem Tamil ajar budaya samseng ?


Penulis tidur lewat malam ini. Dalam pada itu sempat menonton sebuah filem tamil berjudul Vathigaar yang disiarkan di saluran RTM 2 bermula dari jam 12.30 hingga 3 pagi. Meskipun penulis hanya mengharapkan translate BM .Heronya adalah Arjun. Penulis tidak habis menonton filem ini kerana terfikir akan kesannya.

Penulis rasakan lamanya industri filem tamil berdiri teguh atas nama Dollywood ( nama komersil utk filem tamil ) membangun bersama2 industri filem bollywood. mengikut fakta sekurang2nya India mengeluarkan 3000 filem setahun iaitu ke 2 selepas hollywood. Persaingan merebut hero seperti Arjun, kamal Hassan, Rajnikant, Prabhu, SarathKumar dan lain2 lagi menjadi sengit. hero akan menjadi titik tolak kejayaan filem berkenaan di panggung nanti. Sarat dengan babak romantik menari atas rumput dan aksi berlawan.


Filem Vathigaar ini menceritakan berkenaan Durai ( Arjun ) yang menjadi samseng dan membela golongan teraniaya dan miskin ( ala-robin hood ). Samseng merujuk kepada membunuh, membelasah lawan, membelasah pegawai kerajaan yang korup, mempermainkan pegawai polis dan menurut undang-undang sendiri. Durai ini menjadi pujaan di mata masyarakat setempat dan pada masa yang sama menjadi kegilaan seorang gadis ' heroin '. Dalam pada itu Durai berkhidmat sebagai guru tuisyen, penasihat cinta dan org yang hormat pada org tua.


Penulis masih menonton sehingga lah di adegan di mana heroin mengamuk kononnya Durai menyimpan perempuan lain. Tiba2 orang kuat kampung itu mengatakan perempuan yang 'disimpan' oleh Durai adalah wanita yang suaminya di bunuh Durai. Dialognya ialah, " Durai bukan sebarangan samseng, tetapi samseng yang mempunyai budi yang luhur dan terpuji". lastas heroin tadi terpana dan menyesal.


penulis tak kata kaum india samseng tetapi dengan menonton filem ini sesiapa dari kaum apa pun akan terfikir tidak salah menjadi samseng yang luhur hatinya. Boleh kah kita meletakkan undang2 di tangan kita sendiri ? Bolehkah kita menjadi Hakim pada perbicaraan yang kita buat dikhalayak umum selepas membelasah mangsa yang tak berdaya ( merujuk adegan Durai membelasah guru yang didakwa mencabul )? Adakah kita akan bersedih dan mengamuk jika si samseng ini di cekup polis atau ditembak ? Jika apa yang kita lihat pada senario perpaduan dan politik negara kita sekarang memang ada unsur negatif filem seperti ini.


Tujuan karyawan Dollywood membikin filem sedemikian adalah untuk menengahkan isu berkenaan jenayah korup, sosial, dan birokrasi yang melanda pentadbiran negara India. Soalnya ialah adakah keadaan malaysia sama seperti india? Filem ini bukan sahaja mengajak orang membenci pegawai kerajaan malah dihalalkan membelasah mereka sampai pengsan ?


Penulis tak paham bagaimana unit Penapisn Filem RTM buat kerja.


Penulis harap tulisan penulis ini tidak dianggap sebagai rasict ( perkauman ). Bagi penulis, kaum india di Malaysia adalh berbeza dengan kaum india di India. India di Malaysia berakhlak tinggi, hormat-menghormati dan saling bantu-membantu dengan kaum yang lain. Namun penulis khuatir akan pengaruh filem dari luar yang 'merapu-rapu' ini boleh merosakkan pemikiran anak-anak generasi kita. Adakah kita akan menyokong penjenayah samseng ?

Penantian EmaS sudah berakhir

Masih belum terlambat penulis ingin merakamkan setinggi penghargaan dan tahniah atas kejayaan skuad u23 malaysia kerana berjaya membawa pulang pingat emas dalam acara bola sepak setelah 20 tahun menanti.

Tahniah juga kepada semua pengkritik2 yang mengambil berat akan sukan no 1 negara ini. Jika kita tak kritik bermakna kita tak ambil peduli dan tak ambil tahu akan senario bola sepak negara. Kita hanya boleh menyenaraikan ketidak puasan hati kita melalui blog, ruangan sms, surat pembaca dan sebagainya. Itu sahaja yang mampu kita buat kerana kita tidak ada kerusi di FAM.

Tentang perlawanan semalam, penulis menjadi pengulas tak rasmi manakala isteri penulis menjadi pendengar. Penulis gundah akan cara permainan malaysia yang terikut rentak Vietnam yang perlahan dan jarang mempergunakan sayap. Semakin perlahan Vietnam bermain maka semakin perlahan lah juga malaysia. Mujurlah coach rajagopal mengubah corak malaysia kepada lebih speedy separu masa kedua. keuntungan malaysia ialah kecederaan penjaga gol vietnam dan jurulatih tidak mahu menukarkannya. penulis berkata kepada isteri, penjaga gol itu akan menjadi punca kekalahan vietnam dan memang benar. penjaga gol itu tidak melarang pertahanan melindungi pandangannya dan bola masuk ke gawang.

Buat kali pertama isteri penulis menonton bola ( sebelum ini dia amat anti ) malah beliau sangat gembira sampai nak tidur pun di ulas berkenaan perlawanan tadi.

Penulis bukan nya tahu sangat cuma berbekalkan pengalaman pernah melatih skuad bola sepak MSSM sebuah negeri di selatan tanah air. Ada beberapa pemain bwh 19 ( termasuk harimau muda pernah berada dibawah kendalian penulis ) Bagi penulis, kita wajar berbangga dengan pencapaian ini.Begitu juga golongan2 halimunan seperti penulis yang mewakili golongan pengkritik.


SPRM bertaring semula, ahli politik, kroni,konco gelabah kembali

Keputusan mahkamah sebelum ini menghadkan kuasa siasatan sprm terhad hanya waktu pejabat tentunya membuatkan mereka yang disiasat ketawa besar. bagaimana pun 3 hakim mahkamah rayuan menarik balik larangan berkenaan semalam ( 17 hb 12, 09 ).
Yang peliknya, mengapa rakan di pakatan rakyat yang gelabah. rileklah, umno yang kuat politik wang pun maintain senyum ( cover muka ). PR berlagak seperti malaikat bersarungkan manusia, konon tolak kronisme, nepotism dan duit kopi. came on lah, you are human too.. sama mcm umno kuat masuk kocek.

ingat seloka tok guru... beri salah, tak beri kalah, masuk umno serba salah
sekarang PR pun serba salah, dek projek dapat kat org yang sama
caiyoo sprm

Wednesday, December 16, 2009

Selamat Berjuang untuk skuad bola sepak u23 sea games

Penulis ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada skuad bola sepak u23 menjelang perlawanan akhir esok menentang Vietnam. Nasihat penulis ( kalau nak dengar ) jangan utamakan prospek balas dendam tetapi mainlah dengan tenang.

Semoga kemarau emas bola sepak selama 20 tahun akan berakhir esok.

Ahli Parlimen BN ponteng sidang, Kerajaan Najib nyaris Tumbang

Suka penulis mencadangkan, mana-mana ahli parlimen BN yang tidak hadir semasa sidang undi untuk meluluskan bajet 2010 malam semalam ( 15 hb 12, 09 ) supaya memohon maaf kepada seluruh rakyat malaysia terutamanya pengundi BN secara bertulis ataupun hebahan dalam media elektronik kerana tidak hadir dan hampir melingkupkan kerajaan BN. Menurut Pandikar Amin Mulia ( Yang di Pertua Dewan Rakyat ) jika bajet ini tidak diluluskan, kerajaan sedia ada perlu dibubarkan dan satu pilihanraya baru perlu diadakan.
Penulis tidak menyalahkan DS Anwar and d'geng cuba mengambil peluang kerana ini bukan salah mereka. Penyokong BN hanya menang 66-63. Jumlah ahli parlimen BN kesemuanya ialah 137 orang manakala pembangkang 82 orang. BN harus berterima kasih juga kepada ahli parlimen pembangkang yang jumlahnya 21 orang kerana turut tidak hadir pada malam itu. jika tidak tinggal hampas la jawabnya.

Penulis tidak tahu siapa yang lembab, ahli parlimen ataupun setiausahanya.

memang bongok, lembab, bingai dan ambil mudah

Tuesday, December 15, 2009

kerajaan dah tiada duit?

ini 1 maklumat dari seorang guru yang katanya 75% tepat. Tahun 2010 tiada lagi peruntukan untuk murid-murid seperti Program Rancangan Intergrasi Murid Untuk Perpaduan ( RIMUP ), Skim Baucer Tuisyen ( SBT ), dan Bantuan Uniform Persatuan Koko. Bagi Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin dan Rancangan Makanan Tambahan akan diperkecilkan sehingga 50% dari jumlah murid asal.
Khabarnya lagi tahun 2010, hanya sebahagian kecil sukan yang akan dipertandingkan antaranya olahraga dan bolasepak sahaja.

Soalnya sekarang...

1. Mengapa ini berlaku? dah habis ke duit untuk Pelan Ransangan Ekonomi yang tak berapa nampak hasilnya?

2. Mengapa PM yang dulu-dulu ( atau menteri pendidikan yang dahulu ) tidak mengantung sebarang bantuan kepada murid?

3. Tak kesian ke dengan murid2 yang miskin dan yang tinggal di luar bandar yang tiada kemudahan kelas tambahan?

4. Teruk sangat ke Malaysia dalam krisis ekonomi global sampai korbankan anak2 malaysia?

Macam yang penulis cakap mula2 tadi, ini cuma maklumat 75% tepat. Kalau nak tau keputusannya, tunggu lah sekolah buka nanti.

p/s: pelik,pelik,pelik.............

Kampung 'pening lalat'

Penulis telah mengunjungi 1 kematian saudara terdekat di sebuah kampung yang bernama Kg. Banjar, Batu 45, Jalan Bruas, Ayer Tawar, Perak. Bukan penduduk kampung ini yang pening lalat, tetapi pening kepala kerana terlalu banyak lalat. Penulis terfikir, agaknya, bagaimana penduduk kampung ini mengadakan kenduri. Penulis perhatikan, lalat2 ini bukan sahaja menghurung bekas makanan malah tanah dan rumput juga dihurungnya.
Menurut penduduk kampung ini, masalah ini timbul akibat pusat penternakan ayam yang tidak tersusun prosesnya. Sudah berkali mereka adukan malah pernah ada penduduk yang mengirim ketidakpuasan hati di ruangan surat pembaca dan ruangan sms tetapi tiada tindakan. Geleng kepala penulis bercampur kasihan.
Kemudiannya penulis diberitahu sungai yang mengairi kampung ini juga turut tercemar. benar, sungai ini bukan sahaja berwarna hitam malah berbau busuk. seorang budak yang kebetulan melalui jambatan mengatakan dia sudah lama tidak melihat ikan hatta biawak sekalipun berenang di sungai itu.
Mereka penduduk kampung yang terpinggir yang rata2nya melayu. ADUNnya penulis tidak tahu ( mengikut maklumat dari BN yang PRU 12 dulu menang cukup2 makan, ceritanya hanya 9 undi) tetapi Ahli Parlimennya ialah Ngeh Koh Ham ( pendekar DAP Perak/Malaysia ). Di sana sini tersergam kain rentang majlis berkhatan anjuran DAP tetapi kawasan sendiri terbengkalai dan busuk.

Tiada apa yang penulis boleh bantu kerana penulis bukanlah Karam Singh Walia tetapi penulis berjanji pada mereka yang ada ruangan dalam blog penulis untuk isu ini. Kepada pihak berwajib, tolong lah ambil tindakan

Saturday, December 12, 2009

Alfatihah buat mereka yang terbunuh dalam kemalangan ngeri 'pengantin baru'


Penulis merakamkan ucapan setinggi takziah kepada keluarga Allahyarham Mohd Ariff Ab Kadir (pengantin lelaki ), Allahyarham Farhan Musa ( jurugambar ), Allahyarham Ab Kadir Awang ( bapa ) dan Allahyarhamah Apsah Othman ( ibu pengantin ) atas kejadian menyayat hati itu. Walaupun kita tidak pernah kenal ataupun bertemu tetapi sebagai rakyat Malaysia dan juga saudara sebangsa dan seagama penulis turut bersedih dan terharu. Takziah juga keatas pengantin perempuan, Teh Afifah Shahirah sekeluarga atas dugaan besar ini.


Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang soleh dan bertakwa hendaknya. Amin....

Friday, December 11, 2009

Malaysia ke Separuh akhir sukan sea Laos

Tahniah kepada skuad Malaysia kerana berjaya menunjukkan jalan pulang kepada skuad Thailand setelah tunduk 1-2 kepada malaysia. ini bukan kali pertama malaysia layak ke separuh akhir namun berdasarkan rekod malaysia selalu kecundang. perasaan kecut perut, segan dan cepat mengalah bila berada di pentas separuh akhir.

Tiada apa penulis nak cakap ( penulis bukan pandai main bola pun ) cuma nak ingatkan pemain dan jurulatih K. Rajagopal akan taktik kotor pemain Laos yang suka melengahkan masa permainan. apabila pemain leka membuat serangan ke kubu Laos, mereka akan mencipta counter-attack apabila hanya 2 pertahanan berada di kawasan sendiri. apabila mereka menjaringkan gol, semua pemain mereka akan berkubu dalam kotak penalti sehingga tamat permainan. kalau tak percaya, tengoklah nanti..

isu Kor Ming- tunggu fatwa baru Tuan Guru

Saya percaya, bukan saya sahaja yang menanti maklum balas dari Tuan Guru Nik Aziz berkenaan isu Ahli parlimen Taiping, Nga Kor Ming yang mempersoalkan peruntukan agihan rumah ibadat.

Jika dilihat rekod sebelum ini


1. penggunaan nama Allah di gereja- Nik Aziz menyokong dengan alasan Allah itu tuhan untuk semua ( Pencipta ).

2. sumpah Saiful Bukhari vs Anwar. Nik Aziz menyokong Anwar tidak mahu bersumpah dengan alasan sumpah adalah mainan politik UMNO.

3. Gambar 'blue' Elizabeth Wong- Nik Aziz mempertahankan Elez dengan alasan Eliz berhak berbogel dalam rumah.

4. Nga Kor Ming baca ayat Quran- pun Nik Aziz 'defence' dengan sebab tujuan Kor Ming itu baik


Jadi Nik Aziz akan bersetuju ( telahan penulis sahaja ).

Nazri si mulut Laser


Datuk Nazri Aziz tidak perlu diperkenalkan lagi dengan cakap lepas dan lasernya. Dahulu beliau dianggap 'kacang lupakan kulit' setelah menghentam mantan PM, Tun mahathir. baru2 ini beliau sekali lagi mencipta HOT apabila menamakan Tun sebagai Bapa Perkauman di Parlimen. Semalam ( 11 hb 12,09 ) beliau telah mengeluarkan kenyataan yang menguris hati pemandu-pemandu teksi negara dengan menyamakan teksi Malaysia sebagai tandas.

Pada hemat saya mungkin beliau berniat baik dengan memaklumkan bahawa perkhidmatan teksi tidak bagus dan perlu diperbaiki namun penggunaan TANDAS itu sesuatu yang menjijikkan. Rata-rata pemandu teksi adalah penyokong dan pengundi parti Barisan 'Nasonal' ( dalam dialek orang PAS Perak ). Mengapa perlu beliau melepas cakap begitu. kemenangan beliau di parlimen Padang Rengas pun dibantu sebahagian kecil ( mungkin besar ) pemandu teksi.

Sedarkah beliau, pemandu2 teksi ini sentiasa bersabung nyawa memandu TANDAS ini demi membesarkan anak-anak di rumah, membayar yuran sekolah, menyara anak di Universiti. ramai tokoh-tokoh negara walhal menteri pun adalah anak bekas pemandu teksi. Datuk Nazri apa yang tahu ? memang diakui tahap teksi Malaysia masih berada dalam tahap memuaskan ataupun level ' boleh lah'. Kan lebih manis beliau mengatakan PERKHIDMATAN TEKSI MALAYSIA MASIH KURANG MENYENANGKAN.

UAE - Dubai Bangkrap.Mengapa?




Sukar dipercayai kota padang pasir tersohor dunia-Dubai akan menerima nasib yang sangat teruk di penghujung tahun ini iaitu gagal melangsaikan hutangnya sebanyak USD 150 Billion. Kerajaan UAE mengambil jalan yang memeranjatkan dunia iaitu tidak membayar hutang selama 4 bulan kepada negara peminjam.


Negara yang memiliki pulau buatan popular' pulau palma', bangunan tertinggi di dunia' burj-dubai. pusat salji ski buatan terbesar di dunia dan bermacam-macam lagi bangunan dan binaan pelik di dunia ini jatuh bangkrap.






Sunday, December 6, 2009

Tewas 1-3. Itulah tahap bola sepak Malaysia

kekalahan bola sepak Malaysia kepada Vietnam sebentar tadi dalam sukan SEA Loas bukanlah sesuatu mengejutkan. itulah tahap kita, hanya gah di laman sendiri dan pondan di pentas antarabangsa. Saya agak gelihati setelah melihat Shukor Adan dianugerahkan Pemain Terbaik perlawanan Akhir Piala Malaysia 09. Bukan kerana apa, memang beliau layak mendapat anugerah itu dalam perlawanan berkenaan kerana permainan lebih menjadi berbanding Indra Putra mahyudin tetapi permainan Shukor lebih kepada cara budak sekolah bermain semasa beliau menyarung jersi kebangsaan. Saya bukan pandai bermain bola sangat, cuma memberi komen. Semua wartawan sukan, pengulas dan pemerhati bola sepak bukan semuanya pandai bermain bola sepak akan tetapi suara dan catatan mereka tetap menjadi ketakutan pemain.

Bola Sepak kita dilanda kelembapan seiring dengan senario politik dan ekonomi. Malah makin lembab,lembab dan terus lembab

Friday, December 4, 2009

takbir raya, doa pecah perut dan pijak gambar

Saya mengikuti satu ceramah agama di sebuah masjid di pantai timur oleh seorang penceramah jemputan. penceramah itu menyokong tindakan nik aziz mendoakan kecelakaan keatas golongan umno(pemimpin). katanya berdasarkan kisah nabi Muhammad SAW yang pernah mendoakan kecelakaan keatas serang sahabat yang lupa diri setelah kaya kerana didoakan oleh Nabi dan mempermainkan perkara zakat.begitu juga dengan kisah nabi mendoakan kecelakaan keatas kaum quraisy.

Tidak beberapa lama dahulu, ada penceramah yang menyokong penggunaan nama ALLAH dalam gereja. hujahnya, Allah itu adalah tuhan untuk semua tidak terhad untuk orang islam sahaja.

Hari ini ( 5hb 12,09) seorang ADUN simpang pulai(PKR),perak mengaku bersama-sama bertakbir raya semasa Aidilfitri yang lalu. Dah tentu Ulama' mereka akan mempertahankannya.

Apa perasaan PAS jika pemimpin BN memijak gambar Tuan Guru Nik Aziz dan Hadi Awang ?tentunya mereka mencemuh parti itu dengan habis-habisan.mungkin akan disamakan UMNO ini sebagai dajal laknatullah.

Mengapa mereka hanya menyokong jika faedah itu berguling dalam kawasan mereka tetapi bertindak mengharamkan pihak yang berlawanan. Dunia ini hampir kiamat dek agama dipergunakan untuk faedah parti bukan islam.

UMNO parti kontaktor

Impian Umno untuk menawan kembali hati rakyat berdepan tugas yang sukar sekiranya pucuk pimpinan bahagian masih lagi diterajui oleh golongan kontraktor, bisnesman yang menjadikan politik sebagai wadah memperolehi kepentingan peribadi. Peruntukan 20,000,di buat 10 ribu, lebih masuk kocek.
adakah malaysia memerlukan peperangan untuk menyatupadukan rakyat akan kepentingan umno ini baru terserlah..malangnya umno dikudis oleh golonganyang busuk

Tuesday, December 1, 2009

mitos dari kacamata Hishamudin Rais

klik http://www.malaysiakini.com/columns/115137

sk belajar dari skjk(c)

Cikgu sk belajar dari cikgu skjk(c).!Adakah cikgu sk tak hebat (tak nak cakap teruk) atau skjk(c) memang hebat dan boleh dijadikan contoh? Kesian cikgu sk,bukan mudah mengajar anak bangsa sendiri dengan rintangan kerja pengkeranian yang bertimbun di samping mengajar. Murid-murid sebangsa malas mengulangkaji pelajaran di rumah asyik bermain,menonton astro dan mengunjungi cibercafe. Akhir sekali cikgu dipersalahkan.