Close

Thursday, August 13, 2009

yang mana paling hampir-orang kafir yang menghina islam tetapi tidak faham berkenaan islam atau orang islam yang tidak mengamalkan islam ?

Di sebelah sana pasti menerima bulat-bulat penjelasan Tok Guru sambil menuduh satu lagi temberang yang dicipta oleh media arus perdana. Di sebelah sini pasti mengecam sekeras-kerasnya kenyataan tok guru ini. Ia bukan sahaja bakal mencetuskan ketengangan kaum malah ayat yang keluar dari mulut seseorang yang bertitle ulama' besar ini mampu membuat orang -orang umno bertambah benci akan beliau.

1. Bukankah soalan yang bakal ditanya oleh Mungkar dan Nangkir di alam kubur nanti ialah- 'Siapa saudara-saudara mu' maka jawablah kita' orang-orang islam saudara-saudara ku'. Pasti kita takkan berani menyebut 'mereka orang-orang kafir yang menghina islam akan tetapi kerana mereka tidak memahami islam itu saudara-saudara ku'.

2. Jika mereka orang-orang islam itu tidak mahu mengamalkan ajaran islam( mungkin ditujukan kepada pemimpin-pemimpin umno ) maka lebih moleklah tok guru berusaha menarik mereka kembali ke jalan yang benar. Jika tok guru bersusah payah menerangkan pemahaman yang sebenarnya kepada mereka yang menghina islam,maka lebih mudahlah bagi tok guru menyedarkankan golongan yang sedikit ( atau banyak ) tersasar sekurang-kurang nya mereka mempunyai basic ilmu agama.

p/s: masih tertanya-tanya bilakah akan adanya demo mendesak penggubalan semula undang-undang berkaitan zina. Hari ini 1 lagi pembunuhan ( buang ) bayi di sek.sains kedah. Jangan nak demo desak mansuhkan ISA dan 'Bubar DUN Perak'sahaja, jenayah zina pun tanggungjawab kita juga.

No comments:

Post a Comment