Close

Thursday, August 20, 2009

ada bonus untuk kakitangan kerajaan 2009?

Seorang teman penulis membayangkan tiada bonus untuk kakitangan kerajaan tahun ini. Banyaknya duit kerajaan yang hilang/dibazirkan bagi menampung perbelanjaan yang tidak berfaedah seperti memelihara penagih dadah(pusat serenti), depot tahanan pendatang tanpa izin, dan tidak lupa menampung pilihanraya kecil yang paling kerap dalam sejarah Malaysia.
Untuk sekali pilihanraya kecil,sekurang-kurangnya RM 50 juta terpaksa dibelanjakan untuk menampung kos keselamatan dan logistik petugas. Jika sesuatu pilihanraya dibuat beralasan penyandang meninggal dunia atau hilang kelayakan itu tidak menjadi soal,akan tetapi jika penyandangnya memberi alasan yang 'buruk' seperti hendak menyambung pelajaran,memberi laluan kepada suami ataupun terlibat dengan masalah moral, adakah itu akan memberi faedah kepada rakyat negara ini.

1.Mereka kakitangan kerajaan terutama mempunyai gaji di bawah RM 2000 amat mengharapkan pemberian bonus ini untuk menanpung keperluan hari raya dan sessi baru persekolahan 2010.

2. Negara bakal menghadapi dua lagi pilihanraya kecil selepas DUN Permatang Pasir (berkemungkinan ) iaitu DUN Pelabuhan Kelang, Selangor dan DUN Seputeh, Kedah.

3.Sudah lama tidak mendengar slogan Ke Arah Negara Berkebajikan dilaungkan dalam sessi ceramah pakatan rakyat. Yang ada hanyalah Bubar DUN.

No comments:

Post a Comment