Close

Tuesday, October 11, 2011

Nizar masih releven jadi MB Perak..Guan Eng

Mantan MB Pakatan rakyat Perak, DS Nizar Jamaludin pastinya panas punggung kerana cakap-cakap beliau tidak akan menaiki takhta MB sekiranya PR menang di Perak pada PRU 13 akan datang. Muka baru yang bakal menggugat cita-citanya mungkin
bekas Pegawai Tinggi TLDM Laksmana Pertama (B) Haji Mohamad Imran Bin Hj Abd Hamid. Malah DUn yang diwakili oleh beliau ( pasir panjang ) mungkin di serah kepada orang lain.

Pesuruh jaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang juga pastinya mengintai peluang bertanding di peringkat DUN setelah menyedari peluang PAS di Perak cerah. Calon MB yang lain yang di sebut ialah mantan Pengarah Pelajaran Perak, Dato' Adnan Ibrahim di sebut-sebut sebagai satu lagi pilihan MB.

Namun itu adalah sembang-sembang dalam PAS. Tetapi harus dingat bukan PAS yang menentukan dasar di Perak. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng datang ke Ipoh meleraikan kekusutan apabila menyokong Nizar kekal menjadi MB. Kenyataan beliau itu turut disokong oleh Ahli Parlimen Taiping, Ngar Kor Ming, Bendahari DAP Perak dan Ahli Parlimen Beruas/ Adun Stiawan Ngeh Koh Ham turut menyatakan pendirian yang sama. Spekulasi ini mengenepikan cakap-cakap DAP akan meletakkan calon melayu untuk bertanding di kubu kuat DAP yang bakal bertindak sebagai bakal MB perak sekiranya di takdirkan Perak sekali lagi jatuh ke tangan PR.

Nizar yang lebih mesra kepada orang cina masih mendapat kepercayaan menerajui pimpinan negeri oleh DAP. Masih segar dalam ingatan rakyat negeri ini apabila Nizar menganugerahkan milikan tanah 999 tahun kepada penduduk kampung baru cina di Gerik. Sedangkan kampung-kampung melayu tidak di lawat langsung. Nizar juga cepat melatah apabila 2 wakil rakyat di DUN Changkat jering dan Behrang di tuduh rasuah dan dengan pantas menuduh UMNO sebagai dalang tanpa usul periksa. Sikap kelam kabut dan gopoh ini menjadikan Nizar kesayangan DAP kerana begitu mudah di manipulasi. Siapa yang mengumumkan Pelaksanaan Negara Islam tiada dalam manifesto Pakatan Rakyat di DUN Perak dulu?

No comments:

Post a Comment