Wednesday, May 27, 2009

budak melayu malas berkerja

tolong la carikan ubat,penawar ataupun vaksin agar kebanyakan (bukan semua tetapi jumlahnya semakin membimbangkan)pemuda-pemuda melayu(bumiputera) mempunyai sikap tidak membuang masa dan berusaha untuk berkerja. sudahlah dari kecil mak ayah tanggung,yuran sekolah mak ayah support, nak moto ayah beli,kalau lapar mak masak. tak malu ke tengok pemudi2 yang berkerja kat kedai kain,kat kilang2 ? suruh sekolah korang malas, result SPM cukup2 makan.
budak2 ni nak kerja senang, gaji nak banyak, pergi keja ikut suka hati, boleh balik awal,pangkat nak besor.
duit mintak kat mak, kesian kat mak. kalau mohon kerja dalam spa 8 sementara tu korang duduk kat rumah temenung saja. korang anggap pemohonan korang akan diterima jadi buat apa susah nak kerja,nanti kalau dapat kerja dengan kerajaan susah pulak korang nak berenti..alasan konon..kita yang berkerja ni terpaksa lah berkongsi rokok dengan diorang.ada pulak member aku tu dah 2 tahun menganggur.alasannya tak ada kerja yang kena dengan jiwanya. bukan aku nak menyibuk tapi aku kesian dengan ayahnya yang selalu dok merungut kat surau perihal kemalasan dan pandainya cakap anaknya yang malas bekerja itu.
aku ni kalau tegur lebih2 kang jadi bergaduh..bemasam muka,silap2 bertumbuk..jadi aku luahkan perasaan aku kat sini.kalau ada yang terasa mintak sorry dulu..buat adik2 aku yang tergolong dalam kumpulan ini juga mudah-mudahan berubah lah.....

No comments:

Post a Comment