Close

Thursday, August 6, 2009

buang bayi-apa tugas kita?

Seakan-akan sudah menjadi fenomena kebiasaan bagi kita apabila terbaca mengenai
pembuangan bayi di dada -dada akhbar saban hari. Jika di awal tahun 80 an masyarakat akan mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan ini. Sebenarnya fenomena 'kawin dulu nikah kemudian' ini sudah lama berlaku dalam masyarakat islam kita sejak dari dahulu. Namun begitu dapat di'cover' oleh penjaga atau ibu bapa melalui majlis 'nikah cowboy'. Sekurang sekurangnya bayi yang tidak berdosa ini tidak dibuang.
Namun begitu di masa sekarang majlis 'nikah cowboy' ini sudah diganti dengan istilah 'dah jadi pakwe lari'.Tinggallah si ibu muda tadi yang kebanyakannya penuntut sekolah,penuntut IPT,pekerja kilang ( bukan semua ) ataupun remaja wanita ini terkontang kanting mengusung perut. Nak balik kampung pasti kena belasah dengan saudara mara,kelurga kena pulau. Nak digugurkan dah lebih 3 bulan,klinik pun dah tak berani nak buat. Maka jalan terakhir yang pasti dipilih ialah buang apabila dilahirkan bayi malang ini.

1.Penulis mengusulkan 1 cadangan iaitu LAKSANAKAN HUKUM HUDUD ke atas pesalah zina 100 rotan yang di laksanakan di khlayak ramai. Mungkin ramai yang membantah tetapi percayalah kes zina akan berkurangan. Mengapa kita nak takut kecuali kita turut melakukannya.

2.Dahulu PAS sering melaungkan pelaksanakan hukum hudud (sekadar memancing undi melayu) tetapi akhir-akhir ini isu hudud ini sudah tidak kedengaran lagi walaupun dari mulut Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hadi Awang. Jangan nak sibuk berdemontrasi mansuhkan ISA sahaja, penulis cabar mereka yang berani buat demo menuntut pindaan undang syariah yang melibatkan jenayah zina. Kita tengok berapa ramai yang akan menyertainya.

No comments:

Post a Comment