Close

Friday, December 18, 2009

Filem Tamil ajar budaya samseng ?


Penulis tidur lewat malam ini. Dalam pada itu sempat menonton sebuah filem tamil berjudul Vathigaar yang disiarkan di saluran RTM 2 bermula dari jam 12.30 hingga 3 pagi. Meskipun penulis hanya mengharapkan translate BM .Heronya adalah Arjun. Penulis tidak habis menonton filem ini kerana terfikir akan kesannya.

Penulis rasakan lamanya industri filem tamil berdiri teguh atas nama Dollywood ( nama komersil utk filem tamil ) membangun bersama2 industri filem bollywood. mengikut fakta sekurang2nya India mengeluarkan 3000 filem setahun iaitu ke 2 selepas hollywood. Persaingan merebut hero seperti Arjun, kamal Hassan, Rajnikant, Prabhu, SarathKumar dan lain2 lagi menjadi sengit. hero akan menjadi titik tolak kejayaan filem berkenaan di panggung nanti. Sarat dengan babak romantik menari atas rumput dan aksi berlawan.


Filem Vathigaar ini menceritakan berkenaan Durai ( Arjun ) yang menjadi samseng dan membela golongan teraniaya dan miskin ( ala-robin hood ). Samseng merujuk kepada membunuh, membelasah lawan, membelasah pegawai kerajaan yang korup, mempermainkan pegawai polis dan menurut undang-undang sendiri. Durai ini menjadi pujaan di mata masyarakat setempat dan pada masa yang sama menjadi kegilaan seorang gadis ' heroin '. Dalam pada itu Durai berkhidmat sebagai guru tuisyen, penasihat cinta dan org yang hormat pada org tua.


Penulis masih menonton sehingga lah di adegan di mana heroin mengamuk kononnya Durai menyimpan perempuan lain. Tiba2 orang kuat kampung itu mengatakan perempuan yang 'disimpan' oleh Durai adalah wanita yang suaminya di bunuh Durai. Dialognya ialah, " Durai bukan sebarangan samseng, tetapi samseng yang mempunyai budi yang luhur dan terpuji". lastas heroin tadi terpana dan menyesal.


penulis tak kata kaum india samseng tetapi dengan menonton filem ini sesiapa dari kaum apa pun akan terfikir tidak salah menjadi samseng yang luhur hatinya. Boleh kah kita meletakkan undang2 di tangan kita sendiri ? Bolehkah kita menjadi Hakim pada perbicaraan yang kita buat dikhalayak umum selepas membelasah mangsa yang tak berdaya ( merujuk adegan Durai membelasah guru yang didakwa mencabul )? Adakah kita akan bersedih dan mengamuk jika si samseng ini di cekup polis atau ditembak ? Jika apa yang kita lihat pada senario perpaduan dan politik negara kita sekarang memang ada unsur negatif filem seperti ini.


Tujuan karyawan Dollywood membikin filem sedemikian adalah untuk menengahkan isu berkenaan jenayah korup, sosial, dan birokrasi yang melanda pentadbiran negara India. Soalnya ialah adakah keadaan malaysia sama seperti india? Filem ini bukan sahaja mengajak orang membenci pegawai kerajaan malah dihalalkan membelasah mereka sampai pengsan ?


Penulis tak paham bagaimana unit Penapisn Filem RTM buat kerja.


Penulis harap tulisan penulis ini tidak dianggap sebagai rasict ( perkauman ). Bagi penulis, kaum india di Malaysia adalh berbeza dengan kaum india di India. India di Malaysia berakhlak tinggi, hormat-menghormati dan saling bantu-membantu dengan kaum yang lain. Namun penulis khuatir akan pengaruh filem dari luar yang 'merapu-rapu' ini boleh merosakkan pemikiran anak-anak generasi kita. Adakah kita akan menyokong penjenayah samseng ?

No comments:

Post a Comment