Close

Friday, December 18, 2009

Penantian EmaS sudah berakhir

Masih belum terlambat penulis ingin merakamkan setinggi penghargaan dan tahniah atas kejayaan skuad u23 malaysia kerana berjaya membawa pulang pingat emas dalam acara bola sepak setelah 20 tahun menanti.

Tahniah juga kepada semua pengkritik2 yang mengambil berat akan sukan no 1 negara ini. Jika kita tak kritik bermakna kita tak ambil peduli dan tak ambil tahu akan senario bola sepak negara. Kita hanya boleh menyenaraikan ketidak puasan hati kita melalui blog, ruangan sms, surat pembaca dan sebagainya. Itu sahaja yang mampu kita buat kerana kita tidak ada kerusi di FAM.

Tentang perlawanan semalam, penulis menjadi pengulas tak rasmi manakala isteri penulis menjadi pendengar. Penulis gundah akan cara permainan malaysia yang terikut rentak Vietnam yang perlahan dan jarang mempergunakan sayap. Semakin perlahan Vietnam bermain maka semakin perlahan lah juga malaysia. Mujurlah coach rajagopal mengubah corak malaysia kepada lebih speedy separu masa kedua. keuntungan malaysia ialah kecederaan penjaga gol vietnam dan jurulatih tidak mahu menukarkannya. penulis berkata kepada isteri, penjaga gol itu akan menjadi punca kekalahan vietnam dan memang benar. penjaga gol itu tidak melarang pertahanan melindungi pandangannya dan bola masuk ke gawang.

Buat kali pertama isteri penulis menonton bola ( sebelum ini dia amat anti ) malah beliau sangat gembira sampai nak tidur pun di ulas berkenaan perlawanan tadi.

Penulis bukan nya tahu sangat cuma berbekalkan pengalaman pernah melatih skuad bola sepak MSSM sebuah negeri di selatan tanah air. Ada beberapa pemain bwh 19 ( termasuk harimau muda pernah berada dibawah kendalian penulis ) Bagi penulis, kita wajar berbangga dengan pencapaian ini.Begitu juga golongan2 halimunan seperti penulis yang mewakili golongan pengkritik.


No comments:

Post a Comment